Starbucks medialnie lepszy od Coffeeheaven

150x110

Mimo iż Starbucks dopiero niedawno zagościł na Polskim rynku, medialnie bije na głowę najbardziej znaną w Polsce sieć kawiarni- Coffeeheaven. A jest o co się bić, bo według raportu Euromonitor International rynek kawiarniany w Polsce jest wart od 1,5 do 2mln zł, a spożycie kawy w kawiarniach w najbliższym czasie będzie stale rosnąć.

Zespół MediaMon- Monitoring Mediów Internetowych Online opracował mini-raport medialny dotyczący dwóch najbardziej aktywnych medialnie sieci kawiarnianych w Polsce. Raport dotyczy okresu 21.10.2011-21.11.2011.
W badanym okresie zebrano 817 publikacji dotyczących wyżej wymienionych sieci. Na temat Starbucks’a napisano 691 razy, a o sieci Coffeeheaven pojawiło się 226 artykułów i komentarzy. Oznacza to, że o amerykańskiej sieci pisano blisko 2,6 razy częściej niż o kawiarniach z rodzimego rynku.
Średnia dzienna ilość publikacji dla frazy Starbucks to 18, a dla fraz Coffeeheaven i Coffe heaven notowano średnio 7 publikacji dziennie.
Rozkład artykułów i komentarzy dotyczących obu marek w czasie przedstawia się następująco:

Najwięcej publikacji Starbucks odnotował 24 października. W tym dniu w mediach ukazało się 42 artykułów i komentarzy zawierających nazwę znanej sieci- nie wiąże się to jednak z żadnym znaczącym wydarzeniem medialnym. Wysokie wyniki sieć kawiarni odnotowała również 27.10, 8.11 i 14.11. W dniach 27.10 i 8.11 pojawiały się informacje dotyczące otwarcia nowych kawiarni w poznańskiej galerii Poznań Plaza oraz kawiarni w Galerii Katowickiej. Dodatkowo 27.10 opublikowano informację o zakończeniu kolejnego etapu remontu Dworca Centralnego, w której zawarto listę najważniejszych punktów handlowych i usługowych, mających powstać w odnowionych pasażach. Z kolei 14.11 ogłoszono informację giełdową na temat tego, że zysk netto grupy AmRest (do której należy sieć kawiarni Starbucks) w trzecim, kwartale 2011, był znacznie wyższy niż zakładano.

Jeśli zaś chodzi o markę Coffeheaven- najwięcej publikacji odnotowała ona w dniach 27.10 i 18.11. W przypadku 27 października, duża liczba publikacji również wynika z podanej tego dnia informacji o zakończeniu kolejnego etapu remontu Dworca Centralnego. Analiza publikacji z 18 października wykazała, ze wzrost liczby publikacji z tego dnia spowodowany jest publikowaniem informacji dotyczącej otwarcia 15.11. 2011 nowej kawiarni w Toruniu.

Pod lupę zostały wzięte również źródła publikacji poszczególnych informacji.

W przypadku Starbucks’a większość opublikowanych informacji pochodziło z portali informacyjnych- było to aż 89% wszystkich publikacji. Tylko 6% wpisów zamieszczanych było na Blogach, 3% na Forach a 2% na Facebooku.

W przypadku Coffeeheaven dużo więcj publikacji pochodziło ze źródeł innych niż newsowe. 31% artykułów i komentarzy pochodziło ze źródeł blogowych, 7% z forów oraz 5% z Facebooka. Na portalach informacyjnych opublikowano 57% wszystkich informacji.

Badanie wykonane został metodą ilościowej i jakościowej analizy danych. Dane uwzględnione w raporcie zebrane zostały na podstawie 120000 źródeł treści monitorowanych przez system MediaMon. Monitorowane słowa kluczowe: Starbucks, Coffeeheaven, Coffee heaven (ze względu na różną pisownię pojawiającą się w Internecie).